Üdvözlés

Szia!
Rileey vagyok, örülök, hogy idetaláltál, annak még jobban, ha máskor is visszanézel. Mostanában főként könyvekről szedem össze a gondolataimat, de ha olyan kedvem van, filmekről és sorozatokról is megejtek egy-egy posztot. Sokat olvasok angolul, így ne lepődj meg, ha nem túl ismert könyvekkel találkozol errefelé. A célom, hogy felkeltsem ezekre a figyelmet, hátha egyszer kis hazánkban is a könyvesboltok polcaira kerülhetnek. Kellemes böngészést kívánok! :)

Ha szeretnél kapcsolatba lépni velem, a nagyító ikon alatt lapuló űrlap segítségével megteheted, vagy használhatod közvetlenül az e-mail címemet: rileey.smith[kukac]gmail.com

Népszerű bejegyzések

Címkék

1 pontos 2 pontos 3 pontos 4 pontos 5 pontos ABC ABC Family adaptáció After the End Agave agorafóbia akció alakváltók alternatív történelem angol angyalok animációs anime Anna és a francia csók apokaliptikus Arrow barátság blog book tag borító borítómustra boszorkányok Cartaphilus CBS chick-lit Ciceró Courtney Summers crossover családon belüli erőszak Dan Wells Daredevil démonok depresszió design díj disztópia dráma Dream válogatás Éles helyzet erotikus fanborítóm fantasy felnőtt film Forma-1 FOX földönkívüliek Főnix Könyvműhely Francesca Zappia francia Fumax GABO Gayle Forman Hard Selection Harper Teen Hex Hall high fantasy horror humor időutazás írás istenek Jane The Virgin Jennifer Niven John Cleaver karácsony katasztrófa képregény klasszikus komédia Kossuth Könyvmolyképző krimi leltár lovak Lucifer Maggie Stiefvater mágia mágikus realizmus magyar szerző Matthew Quick Maxim megjelenések mentális betegség misztikus Netflix new adult novella nyár öngyilkosság pánikbeteség paranormális pilot posztapokaliptikus pszichológia pszichothriller Rainbow Rowell Razorland realista Red Queen Richelle Mead romantikus sci-fi Scolar Silber skizofrénia sorozat steampunk Supernatural Syfy szerelmi háromszög szörnyek tanár-diák természetfeletti The 100 The Chemical Garden The CW The Dust Lands The Flash The Selection thriller toplista történelmi tündérek Twister Media Ulpius urban fantasy vámpírok vérfarkasok Victoria Schwab vígjáték vírus Vörös Pöttyös Wither young adult zombik

Most olvasom

Blogok

Üzemeltető: Blogger.

Küldj üzenetet!

Név

E-mail *

Üzenet *

2017. május 9.

Tommy Wallach: Kösz, hogy…

Tommy Wallach nevével még a debütáló aszteroidás könyve kapcsán találkoztam pár éve, amit ezek után mindenképpen olvasni fogok, mert lekenyerezett a stílusával.

Fülszöveg: Parker Santé ajkát már öt éve egyetlen szó sem hagyta el. Miközben osztálytársai fényes jövőjüket tervezgetik, ő csak sodródik, szállodákban bámészkodva üti el az idejét, a vendégeket figyeli. Amikor azonban megismerkedik Zelda Tothtal, egy ezüsthajú lánnyal, aki állítása szerint jóval idősebb, mint amennyinek kinéz, a fiú ráébred arra, hogy talán mégis van a világban néhány dolog, amiért érdemes élni.

A Kösz, hogy… tökéletes példa arra, miért szeretek férfi szerzőtől egy kamaszfiú E/1-es nézőpontjában olvasni. Olyan jó a fejükben lenni: lazák és humorosak, de mégis szorul beléjük némi érzékenység mondjuk egy lány idegesítő melodrámájával szemben.

Tommy Wallach ezzel az egy könyvével elérte, hogy felkerüljön a bármit ír, érdekel listámra. Nagyon jó a stílusa, beszippantja az embert, és olyan köntösben tud megfogalmazni fontos gondolatokat, hogy irigylem az írói vénáit. Ilyenekről beszélek:

– Sosem értettem azokat, akik feketén isszák a kávéjukat. Hát nem elég keserű így is az élet?
Pontosan ezt szeretem benne. Hogy az élet nem valami cukormázas dolog. Akkor meg miért édesíteném meg a kávét?

Mellékes megjegyzés: mindig is tetszett a kifejezés, hogy „agyonütni az időt”. Mintha az idő valamiféle gonosz sárkány lenne, akit le kell gyilkolni. Sajnálatos módon, az életben az idő természetes módon halálozik el, évről évre, óráról órára, másodpercről másodpercre, ahogy az minden mással is történik. A való világban irgalmatlan időmészárlás folyik.

A „tökéletes” szóval mindenki jó dolgokra szokott utalni: egy hibátlan dolgozatra, egy félévre, amelyben egyszer sem hiányzott, egy maximális pontszámmal teljesített 1080° Snowboarding menetre. Szerintem viszont akkor használjuk a legprecízebben, ha olyasmit írunk le vele, ami pontosan az, aminek lennie kell – még ha ez a bizonyos dolog elég szar is. Tökéletes reggeli szájszag. Tökéletes másnaposság. Tökéletes szomorúság.

Az ember sosem szűnik meg fiatalnak érezni magát. Lehet, hogy elkezdesz dolgozni, lesz férjed és saját házad, de ez az egész felnőttség csak színjáték. Mindannyian úgy teszünk, mintha felnőttünk volna. Tudod, melyik a legkegyetlenebb tárgy, amit valaha feltaláltak? – A fejemet rázta. – A tükör. Mert megtöri az illúziót.

Aztán meg az ilyenek, amiken felröhögtem:

Most komolyan, mi az isten van a gyümölcsökkel? Ki döntötte el, hogy a művészet legméltóbb tárgya csakis egy ezüsttálba odacsapott szőlőfürt meg egy gránátalma lehet? Mert az a fazon megérdemelné, hogy agyonverjék egy éretlen körtével.
Általában a pucérság az egyetlen dolog, ami segít ébren maradnom. Egy átlagos múzeumban mindig jelentős mennyiségű meztelen nő van közszemlére téve, bár ilyen képekből messze nincs annyi, mint gyümölcstálasokból. Vannak életnagyságú, meztelen hölgyeket ábrázoló márványszobrok, amelyek olyan makulátlan fehérek, mint egy frissen kibontott szappan. Vannak vízesések alatt pucéran fürdőző asszonyságokról készült olajfestmények. Vannak szögletes, kubista meztelen nők, akikről mindezt csak azért tudjuk, mert a cím elárulja: „Lépcsőn felfelé tartó meztelen nő”.


Kibaszottul utálom a virágokat. Miféle seggfej vesz valamit, aminek aztán gondját kell viselni? „Tessék, szerelmem feltételezett tárgya, hadd ajándékozzalak meg egy kis plusz felelősséggel.” És ha kötelességed teljesítése közben kudarcot vallasz, akkor ott állsz egy virág-hullával. Na szép! Ez az ajándék ellentéte. Ez valami kicseszett anti-ajándék!

Hogy az ember szülei is voltak fiatalok, erre gondolni épp olyan, mint arra, hogy Micimackó vécére megy: egyszerűen csak cseszettül ciki.

Tele van az egész könyv ilyenekkel, minden lapját öröm volt olvasni.

Ami a történetet illeti: a kivitelezés remek. Tulajdonképpen a szöveg egy esszé, amiben Parker részletesen összefoglalja a felvételi bizottságnak, hogy mi sarkallta arra, hogy egyetemre jelentkezzen, mikor korábban esze ágában sem volt. Oké, lássuk be, az életben nem vennének fel senkit egyetemre, aki leírja például hogy vesztette el a szüzességét. De ahhoz képest Wallach abszolút reálisan mutatja be a Parker döntéséhez vezető rövid időszakot. Nincs két nap alatti örök szerelem, nincs az, hogy minden megváltozik és mindenki hepi. Lényegében Parker megismerkedik Zeldával, és a lány állapotából eredő teljesen más életszemlélete rávezeti arra, hogy elgondolkodjon a saját életén, és felnyíljon a szeme: a változás csak akkor jön el, ha tesz érte, máskülönben csak eltékozolja.

A könyv vége valaminek a kezdete, egy ígéret, hogy Parkernek egyszer egy jobb, boldogabb élete lehet, amin nem ül árnyként a múlt: az édesapja halála. A regény eleje és vége egyébként nagy kontraszt, mert Parker messze nem tökéletes karakter, hiszen lop, mégis látjuk, hogy jó srác, és szerethető, és csak hiszi, hogy nem kedvelik az emberek, és nem tud mit kezdeni azzal, hogy az anyja alkoholista.

Nagyon tetszett, hogy sokáig nem lehet eldönteni, hogy paranormális aspektusa van-e a regénynek, vagy Zeldának mentális gondja van, vagy csak szeret kitalálni dolgokat. Ahogy Parker a végén megjegyzi, ez igazából nem is lényeges, de élveztem, hogy bizonytalanságban tartott. A lány impulzív, olyan dolgokra veszi rá fiút, amire magától nem lenne hajlandó, ráébreszti, hogy kézzel fogható távolságban vannak a barátnak való emberek, akik társaságában nem kell magányosnak lennie. Zelda közben arra vár, hogy lezáródjon a saját ügye, és elérje megmásíthatatlan célját. Szerettem a beszélgetéseiket.

A másik, ami megfűszerezte a regényt, az Parker pszichoszomatikus betegsége. A némasága érdekes szituációkat eredményezett, és nagyon szerettem a sztoriba ágyazott meséit; önmagában is megállta volna a könyv a helyét, de e szösszenetek megszínesítették. Parker nem tanul meg a regény végére beszélni, sőt, Zelda kedvéért sem tud megszólalni egyszer sem, de szembesül azzal, hogy ez azért van, mert talán ő nem akarja.

Összességében a Kösz, hogy… egy nagyon jó stílusban megírt, jópofa ifjúsági regény, ami bizony elgondolkodtat arról, hogy csak és kizárólag a jelenben éljünk.Nagyon ajánlom!

Értékelés: 5/5
Borító: 4/5

Eredeti cím:  Thanks for the Trouble
Kiadó: GABO
Megjelenés éve: 2016
Oldalszám: 300
Fordította: Gázsity Mila

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése